کلیدهای میانبر ضروری هنگام کار در محیط لینوکس

اگر شما هم یک کاربر لینوکس باشید باید بدانید که صرفنظر از نوع توزیع لینوکس مورد استفاده شما همواره باید از تعدادی از کلیدهای میانبر که مجموعه ای از کلیدهای عملیاتی صفحه کلید شما تلقی میشوند برای سهولت بیشتر آگاه باشید .

در این مقاله سعی میکنم تا جائی که ممکن است این کلیدهای میانبر را به شما معرفی نمایم :
(منظور از میانبرها فشردن همزمان کلیدهای خاصی از صفحه کلید میباشد).

1 –
اگر در رابط گرافیکی لینوکس یا xwindows مثل محیط KDE یا Gnome هستید با فشردن همزمان این سه کلید به محیط اولین پنجره فرامین متنی یا ترمینال میروید . و اگر در محیط متنی یا غیر گرافیکی لینوکس باشید فشردن کلیدهای alt + F2 شما را به دومین رابط متنی یا ترمینال میبرد و نیازی به فشردن کلید کنترل نیست. شما 6 عدد رابط متنی در اختیار دارید که هنگامی که در محیط متنی هستید با فشردن کلیدهای ALT+F1..F6 میتوانید مابین آنها جابه‌جا شوید.

2 –

شما را به پنجره رابط گرافیکی لینوکس یا xwindows‌ باز میگرداند .

3 – کلید
در ترمینال، در محیط گرافیکی یا متنی بعنوان احضار کننده و نمایش سایر فرامین موجود در path‌ یا مسیرهای جاری سیستم موجود در حافظه تلقی شده و یا در شکل دیگر میتواند دستورات نیمه تمام تایپ شده توسط شما را بصورت اتوماتیک کامل کند . این قابلیت در وقت شما بسیار صرفه جوئی خواهد نمود .

4 – کلید
در محیط ترمینال متنی فرامین از قبل تایپ شده یا تاریخچه فرامین قبلی فرامین متنی تایپ شده را با هر بار فشار این دکمه یک به یک مجددا احضار میکند در صورت تمایل میتوانید از دکمه برای برگشتن به فرامین بعدی استفاده کنید .

5-
شاید در ترمینال (فرقی نمیکند که ترمینال شما گرافیکی باشد یا متنی) دستوراتی را اجرا کرده باشید که خروجی آنها بیش از یک صفحه میباشد. روشهای مختلفی برای دیدن خروجی وجود دارد. یکی از این روشها استفاده از کلید میانبر بالا است که خروجی فرامین اجرا شده در یک پنجره متنی یا ترمینال را بطرف بالا مرور میکند .

6-
در رابط گرافیکی Xwindows مثل kde‌ برنامه ای را که در پی فشردن این سه دکمه کلیک کنید خواهد بست و اصطلاحا به فرایند اجرای یک برنامه خاتمه داده و آنرا kill میکند . این مورد در زمانی کاربرد دارد که یک برنامه از کار افتاده یا برنامه بر اثر مشکلاتی در اجرا هنگ یا قفل نموده است .

7 –
محیط گرافیکی در حال اجرا مثل kde یا gnome را خاتمه داده و حالت logoff را برای سیستم اجرا میکند . این گزینه در زمانی کاربرد دارد که رابط Xwindows را نتوان بصورت معمول و نرمال بست .

8 –
فشردن این سه کلید در محیط ترمینال متنی باعث خاموش شدن shutdown‌ سیستم لینوکس با طی مراحل معمول آن شده و در زمانی که در محیط متنی کار میکنیم یا وقتی که به هر دلیل سیستم دچار مشکلاتی شده باشد کاربرد دارد .

9 – Ctrl+c
در محیط ترمینال، به منزله KILL میباشد. روند اجرای یک فرمان در حال اجرا را متوقف میکند .

10- Ctrl+d
درصورتی که درابتدای یک خط خالی در محیط ترمینال متنی اجرا شود پنجره ترمینال را می بندد .
منبع : http://chortkeh.blogfa.com/post-480.aspx

شرمنده که خیلی تابلو بود!

اموزشی:دسته  pesarkhobeee نویسنده:
نظر (۰)

پاسخ دهید

    با افتخار قدرت گرفته از وردپرس فارسی

    بازگشت به صفحه ی اصلی