میشه از لینوکس برای مقاصد مختلفی استفاده کرد و اکثر مطالب فعلی لاگ هم راجع به استفاده از اون به صورت سرور هست اما اگه بخواهید از لینوکس به صورت خانگی استفاده کنید متوجه میشید که برای یه کاربر  فارسی زبان ، این محیط در نگاه اول یه نمه متفاوته!

خوب فرض کنید به اولین چیزی که بهش بر میخورید فارسی تایپ کردنه!

خوب قبل از هر چیزی باید فونت فارسی و لایه کیبرد فارسی رو به سیستم عاملتون اضافه کنید البته اگه موقع نصب ، نکرده باشین و یا مثلا در بعضی از توزیع ها مثل پارسیکس به صورت پیشفرض هست اما اگه نبود میتونید از مقاله زیر استفاده کنید:

http://wiki.ubuntu-ir.org/UbuntuPersianSupport

و اما اگه خودتون بخواهید یه سری فونت های خاص اضافه کنید راهای مختلفی وجود داره که در این مقاله به یکی از مشترک ترین این راهها اشاره شده.

بعد از تنظیم کیبوردتون و احیانا کلیدهای میانبر تغییر زبان با استفاده از مقاله بالا در هنگام کار کردن شاید به این نتیجه برسید که جای بعضی از کلیدهای فارسی مثل وقتی که تو لینوکس تایپ میکردین نیس!

این بخاطر اینه که در اینجا با استاندارد واقعی کیبرد فارسی طرفیم مثلا وقتی بخواهیم حرف پ رو بنویسیم باید روی کلید m بزنیم و … ، فکر کنم شکل زیر بتونه کمکتون کنه:


در مرحله بعد به یه تقویم فارسی احتیاج داریم ! اگه از Gnome استفاده میکنید مقاله زیر میتونه بهتون کمک کنه:

http://wiki.ubuntu-ir.org/JalaliCalendarApplet

ولی اگه از KDE استفاده میکنید خود KDE از تقویم جلالی به صورت پیشساخته از تقویم جلالی پشتیبانی میکنه ، برای فعال سازی اون به روشی که یکی از دوستان گفته بود عمل میکنیم:
System Settings==>Regional & Language
در صفحه جدید، به سربرگ Time & Dates برید و Calendar system رو به Jalali تغییر بدید و بقیه گزینه ها(First day of the week و …) رو هم به گزینه دلخواهتون تغییر بدید. حالا Ctrl+Alt+Backspace رو بزنید و دوباره Log in کنید.

خوب بعد از مراحل بالا نیاز به یه برنامه دیکشنری خوب و در عین حال مجانی و اپن سورس پیدا میکنید! اگه از دسکتاپ گنوم استفاده میکنید بهتره از xfardic استفاده کنید:

http://www.xfardic.org/html/index.php?newlang=far

و اگه از KDE استفاده میکنید برنامه MDIC برنامه مناسبی هست:

http://mdic.sourceforge.net/

و در اخر به عنوان یک کاربر مسلمون ایرونی شاید دنبال یک برنامه جامع از قران کریم باشید و خوشبختانه یکی از بهترین نرم افزارهای اپن سورس در این زمینه به نام ذکر وجود داره که این سایت اصلیشه:

http://zekr.org/

و البته در این مقاله معرفی خوبی از ابن نرم افزار به زبان فارسی شده.

موفق باشین

اموزشی:دسته  pesarkhobeee نویسنده:
نظر (۰)

پاسخ دهید

    با افتخار قدرت گرفته از وردپرس فارسی

    بازگشت به صفحه ی اصلی