با سلام و عرض ادب خدمت دوستان و اساتید ارجند

سوریس DNS رو می خواییم روی سرور لینوکس شبکه ی خودمون فعال و تنظیم کنیم .همین طور که می دونین وقتی از یه کامپیوتر در شبکه یک آدرس رو توی مرور گر می نویسیم این آدرس ارسال میشه به سرور هایی در اینترنت و بعد از مشخص شدن IP مربوط به این آدرس توسط این سرور ها و ارسال اون به مرورگر ، مرورگر می تواند صفحه در خواستی ما مثل www.google.com رو به راحتی باز کند . چون آدرس کارکتی  یا همون URL برای راحتی انسان ارائه شده و در خواست مرورگر ها باید بر اساس IP باشه .

حالا می خواییم با این سرویس این کار بالا رو فقط یک بار انجام بدیم و از آن پس اطلاعات هر آدرس  URL و IP مربوط به اون که قبلا استفاده شده در سرور ذخیره میشه و دیگه لازم نیست هر بار به اینترنت جهت این تبدیل آدرس به IP مراجعه بشه و در نتیجه سرعت بهتری رو خواهیم داشت (در واقع همون مفهوم   cache).

و شروع کار :

همین طور که قبلا بار ها گفته شد در لینوکس همه چیز به صورت یک فایل قرار داده شده . پس این سرویس هم یک فایل هست که ابتدا باید به این فایل مجوز اجرایی بدیم تا بتونیم اجراش کنیم . پس به سادگی به صورت زیر عمل می کنیم :

chmod +x /etc/rc.d/rc.bind

حال این سرویس رو باید فعال کرد :

/etc/rc.d/rc.bind start

حالا برای این که اطمینان حاصل بشه که سرویس اجرا شده یه سر به قسمت پردازش ها در لینوکس می زنیم :

ps -A|grep named

در دستور بالا پروسس هایی که کلمه ی named داشتند را فیلتر و جدا سازی کردیم .چون این سرویس با این نام در لینوکس اجرا میشه .

اگه تونستیم پراسس رو ببینیم تا حالا همه چیز خوب پیش رفته و ما سرور رو تبدیل به یه DNS کردیم . و فقط باید تنظیمات رو کامل کنیم که برای این کار فایل را در مسیر زیر با ویرایش گر باز می کنیم :

vi /etc/resolve.conf

حالا در این فایل باید IP کامپیوتر خودمان رو قرار بدیم که حرفه ای تر و بهتر اینه که IP مربوط به local host که 127.0.0.1 هست رو قرار بدیم که اگه موقعی IP کامپیوتر رو تغییر دادیم مشکلی پیش نیاد .

برای اطمینان از اتمام کار فقط کافیست مرورگر رو باز کنیم و یه آدرس بهش بدیم . اگر بدون مشکل صفحه باز شد ، همه چیز داره درست کار می کنه

شرمنده اگه کم و کاستی وجود داره .

منتظر تصحیح اساتید محترم هستم .

دسته‌بندی نشده:دسته  pesarkhobeee نویسنده:
نظر (۱)

1 پاسخ به “راه اندازی سرویس DNS”

  1. فرید احمدیان می‌گه:

    دمت گرم مهدی جان
    منتظر dhcp و apache هم هستما ;)

    پاسخ دادن

پاسخ دهید

    با افتخار قدرت گرفته از وردپرس فارسی

    بازگشت به صفحه ی اصلی