همایش لینوکس در دانشگاه پیام نور زنجان

سلام قول داده بودم که مشروح خبر همایش لینوکس تو دانشگاه پیام نور رو بنویسم .اول لازم میدوند تشکر کنم از آقای پژمان مقدم که لطف کردن تشریف آوردن و از فرمایشاتشون استفاده کردیم و همچنین آقا مهدی مقدم که زحمت کشیدن تشریف آوردن.آقا فریدم که جای خودش رو داره. و همه بچه های باعث و بانی قضیه تو دانشگاه که چون اسم همه یادم نیست کلا تشکر میکنم. خب تقریبا بیشتر برنامه شبیه جلسات اول زنجان لاگ بود بعلاوه اینکه DVD آموزشی foss و CD پارسیکس ۲ و فیلم انقلاب اپن سورس و چند صفحه ای تشریح دلایل مهاجرت به لینوکس ، مختصر تاریخچه و توضیح لاگ هم توضیع شد. اما تو برنامه درباره تاریخچه و فلسفه اپن سورس و لینوکس بحث شد و اینکه چرا کار با لینوکس برای ما بهتره. راجع به استاندارد posix و چندین مورد از برتری های لینوکس همچنین راجع به قوانین و امتیازات نرم افزارهای اپن سورس هم صحبت هایی شد. و طبق معمول درباره WTO و ایران و حق کپی رایت… این چند مورد رو بنده رفتم و جسارت کردم توضیح دادم.
داخل پرانتز اینم بگم ،  خدا بگم این فرید چی بشه! دو تا فایل آورد روز همایش داد گفت بیا اینا رو نشون بده از روشون بگو!! بخدا اولین بار بود میدیدمشون!! و حالا رو سن هم که تته پته من … ! مخصوصاً یه فایل pdf که با طرحای شماتیک نرم افزارهای اپن سورس و متن باز رو توصیح میداد که انشاالله خودش فایلا رو میزاره رو سایت چون ندارم.
بخش بعدی برنامه فرید جان تشریف بردند مستفیض کردند و راجع به ظاهر و باطن لینوکس و توزیع هاش و یسری نرم افزارهای معادل در لینوکس، لاگ و البته زنجان لاگ، پارتیشن بندی . فایل سیستم های لینوکس ، مجازی سازی و معرفی چند ماشین مجازی همچنین طریقه ایجاد ماشین مجازی با virtual box و در آخر هم نصب پارسیکس.
یه فیلم تقریبا ۲ دقیقه این که از همون انقلاب اپن سورس جدا شده بود پخش شد و آقای مقدم زحمت کشیدن راجع به قدرت و خصوصیات محیط متنی لینوکس یعنی درواقع bash صحبت کردن. این کارو با معرفی چندین دستور جالب برای تبدیل انواع فرمت ها، کارای ساده تدوینی مثل جدا کردن صدا از فیلم و اینا … کلا صرف نظر از اینکه چنتا دستور جالب با سوئیچ های بدرد بخورش رو یاد گرفتیم میشه گفت در کل کسایی که تازه با این محیط آشنا میشدن قدرتشو باور کردن و انشاالله انگیزه لازم برای دنبال کردن این رشته رو پیدا کرده باشن. درضمن حتما منتظر هستیم آقای مقدم فایلی رو که دستورا و توضیحاتش توش بود رو واسه استفاده بقیه رو سایت بزارن. راستی من نمیدونستم پژمان مقدم هم سمپادیه. استاد حمید موسوی که خودشم سمپادیه دوره سه، تشکر کرد بعدش بهم گفت. انصافا خیلی حال کرم !
آخرشم که پذیرایی کیک و آبمیوه!! و فیلم ۲۵ دقیقه ای که باز از انقلاب اپن سورس بریده شده بود گذاشتن که دیگه خداحافظی کردن فیلمم به آخرش نرسید. راستی مجری هم جالب بود تقریبا حرفه ای بود یعنی تو صدا و سیما کار میکنه.
امیدوارم علاقه مندان بیان و تو جمع زنجان لاگی ها قرار بگیرن و انشاالله کارای تخصصی تر …
*********************************************************
*** ترجیح میدهم به جای موفقیت در چیزی که از آن نفرت دارم در چیزی شکست بخورم که از آن لذت میبرم***
**********************************************************

۳ جواب برای “همایش لینوکس در دانشگاه پیام نور زنجان”

  1. مهدی جان دستت درد نکنه شما و دوستان خیلی زحمت کشیدین
    در مورد اون فایل ها هم حق داری شاید برا پرزنت عالی بودن ولی قبلش باید چند دفعه مرور میشد
    تجربس دیگه سخ نگیر
    ;)

  2. سلام خدمت همه دوستان عزیز زنجان لاگ ، واقعا” از همتون ممنون هستیم که به دانشگاه ما هم افتخار دادید و این همایش و برگزار کردید .همایش خیلی جالبی بود و واقعا” خیلی ها به لینوکس علاقمندتر شدند .یک همایش همراه کارگاه آموزشی مختصر و مفید.
    همه بچه ها دوست دارن این همایش ها بازم ادامه داشته باشه .
    آخرش از آقایان مهندس مقدم ،احمدیان و جوان تشکر می کنیم از طرف بچه های پیام نور .

  3. سلام
    محیط متنی فقط BASH نیست

    در راه لینوکس وBSD موفق باشید
    فریدی

نظر بگذارید